
vlees. waarom een thema ‘vlees’?
zoals ook bij het gebruik van klei, ligt de oorsprong van dit thema in de indrukwekkende geschiedenis van frans kellendonk. “…het liet zien dat het vlees eerst verf moet worden, wil het triomferen. alleen de kunst kan het vlees over de kunst laten zegevieren…”. deze raadselachtige redenering reflecteert op de verhouding tussen kunst en lichamelijkheid, tussen representatie en werkelijkheid. hierover denken had voor mij direct conceptuele gevolgen en daarmee maakte ik beslissingen in mijn werkproces.
vlees is voor mij het symbool geworden van de (rauwe) realiteit. maar geschilderd vlees wordt triomf.
het bracht mij ertoe lupus lupiolorum appelaris te maken, in dezelfde verhoudingen als het kleine olieverfpaneel van van eyck (31×14cm), maar opgeblazen tot een disproportionele schaal (248x112cm), zoals ook de madonna bij hem onwerkelijk levensgroot in de ruimte verschijnt. analoog aan van eyck koos ik voor een houten ondergrond. maar in plaats van een figuratief beeld in glorie van een theologische ideologie abstraheerde ik. Mijn vraag aan de kijker is of zij in plaats van de ‘bloem’ (flos floriolorum appelaris) de ‘wolf’ herkennen.

as with the use of clay, the origin of this theme lies in the profound legacy of frans kellendonk. “…it showed that flesh must first become paint if it is to triumph. only art can make flesh prevail over art…” this enigmatic reasoning reflects on the relationship between art and corporeality, between representation and reality. engaging with this thought had immediate conceptual consequences for me, guiding the decisions i made in my working process.
for me, flesh has become the emblem of (raw) reality. Yet once painted, flesh becomes triumph.
this brought me to create lupus lupiolorum appelaris, constructed in the same proportions as van eyck’s small oil panel (31×14cm), yet expanded to a disproportionate scale (248x112cm), just as his madonna appears in the space as an unreal, life-sized presence. in analogy with van eyck, i chose a wooden support. but rather than rendering a figurative image in celebration of a theological ideology, i turned to abstraction.
my question to the viewer is whether, instead of recognizing the ‘flower’ (flos floriolorum appelaris), they might perceive the ‘wolf’.


